söndag 6 april 2014

Saker ni kanske inte visste om Japan!

Hittade ett inlägg som jag skrev för över ett år sedan som jag inte publicerat än! Efter lite korrigeringar är det dags nu...

Här är en lista som gör Japan knäppt och älskvärt, för det mesta i alla fall! Vissa av sakerna hade jag ingen aning om innan jag flyttade dit för att plugga japanska mars 2012. Några av de andra sakerna fick jag lära mig den hårda vägen när jag var där på resa 2010. Många av er har säkert koll på det mesta redan, men förhoppningsvis kanske ni hittar något ni inte visste!

Sakura från Hakone förra året.
日本語と日本人。Japanska och japaner.
- Det finns tre skriftspråk i japanskan: "ひらがな" hirgana, "カタカナ" katakana och "漢字" kanji.
- I japanskan finns det nästan oändligt många ord för hur något låter eller ser ut, så kallade ideophoner. Min favorit är "キラキラ" kirakira, som man använder när något gnistrar eller glimmrar. Läs mer här.
- När du träffar en japan för första gången, ta inte i hand om inte den personen räcker fram sin hand. Närkontakt kan kännas väldigt personligt för många japaner.
- Vad jag har sett så verkar inte vänner krama varandra när de säger hej då, de vinkar bara...
- Japaner älskar att stå i kö, precis som vi svenskar, eller hur?
- Överallt i Japan står man till vänster i rulltrappor, förutom i Osaka där man står till höger.

不便。Opraktiskt. 
- Det går inte att köpa deodoranter i Japan! Alternativen är svindyr deospray eller trosskydds-liknande pads för kläderna.
- Det är bara kallvatten i tvättmaskiner.
- Vänstertrafik, förvirrar mig alltid.
- Man får inte parkera sin cykel varsomhelst, för det mesta krävs speciella tillstånd i form av klistermärken till sin cykel som man skaffar i stadshuset där man bor. Har man otur forslar de bort ens cykel och man får betala 200–500 kr för att få tillbaka den. Detta såklart efter att man har suttit i en koban i en timma och tagit reda på var cykeln är...
- Man får inte röka på gator, bara inom markerade områden. Däremot får man röka inomhus på de flesta restauranger och caféen.

便利。Praktiskt.
- Alla cyklar har registreringsnummer! Men får att få skaffa en cykel i Japan krävs id-kort.
- Du kan betala räkningar, köpa konsertbiljetter, skriva ut eller kopiera papper dygnet runt på alla コンビニ conbini som 7eleven, Family mart, Lawson, Sunkus etc. 
- Sunkus uttalas förresten som engelskans "thanks" (sankusu).
- När man går på konserter får man gå in i den turordning som man köpt sin biljett. Köper man biljetter nr 352 får man alltså gå in som nr 352.

お金。Pengar.
- Cash is King. Många småbutiker och restauranger tar inte kort. 
- Det största myntet på 500 yen är idag, 2014-04-04, värt nästan 33 kr.
- För 500 yen kan man exempelvis få en lunchmeny, eller en drink, eller sex försök i en UFO-catcher, eller 19 st ブラックサンダー. Valmöjligheterna är oändliga.
- När du får sedlar i växel i butik så räknar de såhär (vet att det står Korean Style på videon, men så ser det ut när jag får växel här i Japan också).

食べ物と飲み物。Mat och Dryck.
- Det är helt okej att äta sushi med händerna.
- Man får dricka alkohol överallt, på gator, i tunnelbanor, i parker... överallt!
- Det finns en vending machine per 23 personer i Japan.
- På Alla hjärtans dag är det bara killar som uppvaktas, och då helst med  hemgjord choklad. Tjejerna får tillbaka lite uppvaktning en månad senare på White Day 14 mars.

Sakura.
Är det något annat ni kommer på som jag missat? :)

5 kommentarer:

  1. VAAAA! Är det sant att det är svårt och dyrt att få tag på deodoranter ? xD Gahh får packa hela väskan full med det när jag drar dit då :P

    SvaraRadera
  2. Så mycket rolig information! :)

    sv: Enormt tack till dig!! Miljoner kramar!! :)

    SvaraRadera
  3. Fast under sommarn är det ganska lätt att hitta riktigt deodorant. Alltså antiperspirant. Som inte kostar skjortan :) Jag har köpt amerikansk deo på donki. Kostade inte så mkt ^^ Men under de andra perioderna är det vääldigt svårt att hitta ja xD

    SvaraRadera
  4. Ja donki har verkligen allt! Tips tills nästa gång :D

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...