lördag 21 juli 2012

Detektivbyrån - En samling minnen.

Just nu sitter jag här i mitt lilla rum i Tokyo och lyssnar, tänker tillbaka. I tisdags var jag på ett norsk kaffe i Shibuya där de spelade Detektivbyrån och jag fick flashbacks till när jag yngre. Och livet var lätt. Ikväll sökte Detektivbyrån på youtube och hittar en video där jag syns i publikhavet två gånger, och massa minnen kommer tillbaka. Kika på videon HÄR, jag syns 2:14 och 3:20, rosa tröja och kamera i handen.
Vill bara samla mina tankar i ettor och nollor. För någonstans efter gymnasiet slutade jag göra det jag gillar och det är jobbigt. Nu ska jag börja göra saker jag tycker är kul igen och förhoppningsvis blir gladare.

klicka för att lyssna

Jag har så många fina minnen från olika spelningar och festivaler där Detektivbyrån har spelat. Första gången jag såg Detektivbyrån var på Lava i Stockholm våren 2007(070418 för att vara exakt). En lugn tillställning där alla satt i gamla mjuka soffor och lyssnade. Den gula varma kvällssolen sken in genom de stora fönstrena och allt blev magiskt. Den kvällen var Lykke li med hennes iPod och synth förband dessutom. Hör och häpna.
Och så alla röjjiga, dammiga, skrikiga och glada festivalspelningar längst fram vid fotodiket med en cider i handen. En stor massa av skitiga, fulla och glada ungdomar som hoppar och sjunger i takt.
Spelningen på Bengans i Stockholm där man nästan stod i instrumenten för det var så mycket folk. Jag och Sandra fick våra rosa singlar signerade med hjärtan. Vi dog.

Anders Flanders Kulturhusets tak. 
(Klicka på bilderna för att komma till min bortglömda Flickr.)

Och sen den där spelningen på Kulturhusets tak (080801) som jag fotade och sedan la upp resultatet på Flickr och Last.fm. Fotona som hamnade på Detektivbyråns egna hemsida. Fotona som jag mailade om och berättade att det var jag som tagit bara för att vara snäll. Och svaret jag fick tillbaka att de ville att JAG fotar deras konsert på Debaser Slussen. JAG!? Och sen vips så stod jag och två kompisar med på gästlistan till deras spelning på Debaser Slussen. Jag, 18år (!!!), med min Canon 450d 18-55 som jag köpt i somras, fick hänga med dem backstage och sedan gå upp på scenen och fota dem! Tillsammans på scenen med Detektivbyrån! Där sprang jag runt och fotade. Mitt i vägen, för hela publiken, vad visste jag om fotografi? Vad hände? Va?! Allt gick så snabbt. Och jag var så nervös. Fotona användes aldrig till någonting, men det jag fick göra var något fantastiskt. Ångrar ingenting. 
Nu när jag googlade på Detektivbyrån kommer faktiskt två av mina bilder upp på första resultatsidan. Mina bilder ligger där bland alla andra bilder, helt anonyma. Ska leta reda på bilderna från Debaser och göra ett nytt inlägg. Massa bortglömda bilder. 

Innan konserten 081106 på Debaser Slussen. 

1 kommentar:

  1. エメリーすごいね! Fan, 私もDetektivbyrån大好き。Vad synd att de slutade att spela som detektivbyrån :( Först trodde jag att Anders var tjej. ^^;

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...