torsdag 7 mars 2013

京都。Kyoto. Del 1.

Vinterresan är inte slut än, även om jag är världens segaste på att blogga. Det här blir näst sista inlägget. Från Osaka så åkte vi till Kyoto över dagen. Första stoppet var 着水寺, Kiyomizudera, ett tempel som ligger uppe i bergen och är känt för sin "balkong" i trä. Jättefin utsikt över Kyoto. Gatan upp till tempel är full av mysiga turistfällor, passa på att smaka på mochi och kakor i olika butiker. I en butik bjöd de på matcha också. Gratis-fika. 

Lite utsikt över Kyoto.

Träbalkongen, det syns inte riktigt, men det är byggd på en bergsvägg ca 10m över marken.

Ingången till templet.

商店街。Shoppinggata.

Obligatorisk glasspaus.

Jag tog en med 梅 och 抹茶. (plommon och matcha). Hade velat prova en Black sesame, men det får bli nästa gång. 

2 kommentarer:

  1. Finfina bilder! Åh, själv hade jag bara med lille-kameran (som nu är död) när vi var vis Kiyomizu dera tyvärr.. Och världens tråkväder hade vi också. Glassen såg ju mumsig ut, tror inte jag testat den mixen. Gillar dock vanilj/matcha (tycker ren matchaglass blir lite för starkt).
    Oj som jag längtar till Japan nu!

    Hur länge blir du/ni (hmm) kvar?

    SvaraRadera
  2. Åååååååååh vad jag saknar det där just nu :( So close but so far away typ.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...