måndag 3 augusti 2015

Gotochi favoriterna. 好きなご当地カード。


Sedan ett halvår tillbaka samlar jag på ご当地フォルムカード (japanska gotochi vykort). Vykorten säljs på japanska postkontor och man kan bara få tag de motiv som finns för den prefekturen som postkontoret finns sig i. Så om du besöker ett postkontor i Hokkaido finns bara Hokkaido-motiv, Nara-motiv i Nara, osv. I Japan finns 47 prefekturer och varje år släpps 47 nya motiv. Dessa har sålts sedan i sju år tillbaka så det finns alltså totalt 329 olika motiv...

Dessutom får dessa kort INTE skickas med post utanför Japan! Man kan komma undan om man lägger vykorten i kuvert. Jag vet inte varför det är så.

Hittills har jag lyckats byta till mig ca 25 kort från olika grupper på facebook och på forum. Att samla på dessa kort har krävt mycket tid och pengar, i både frimärken och vykort. Jag har insett att jag antagligen aldrig kommer kunna ha en komplett samling, men det är kul ändå!

Ovan är mina favoriter, mycket sakura och ting från havet. Någon annan som samlar? ^-^

2 kommentarer:

  1. Men tusan, jag sin bokmärkt ditt förra inläg för att komma ihåg att köpa och leta.. glömde det helt! Tycker de är så fina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är jättefina och jag har lärt mig jättemycket om olika delar av Japan :)
      Jag finns här för dig om du hittar några i Japan, betalar gärna ^-^

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...