måndag 2 december 2013

Japan x 24. 2, onsen i Akita.


Ser ni vad mycket snö? Detta är ett foto från februari i år, högt upp i bergen i Akita-ken i norra Japan. Jag och två andra från Kai fick möjlighet att åka på homestay i staden Kakunodate och bo hos en japansk familj fyra nätter. På bilden ser ni min klasskompis Vicky från Sverige, vår farbror som hade hand om oss, mig och sen Morten från Norge som gick en annan klass än jag och Vicky. På bilden har vi precis möts upp efter att ha badat onsen utomhus, alltså naturligt uppvärmd källa. För mig och Vicky var detta första gången vi badade onsen, om man bortser från badhuset vi fick besöka kvällen innan.
Det finns mycket kul att berätta om onsen, alla regler och vad man ska tänka på. Men det mest knäppa är väl att man måste vara helt naken! Vi klädde av oss som i ett träskjul, fick skölja av oss i en liten inomhusonsen med varmt äggluktande vatten och sen ut i snön! Minns hur kylan brände om fötterna och varje snöflinga kändes som ett nålstick mot huden. När vi sen försöka ta oss ner i det varma vattnet gjorde det ännu mer ont. Det var två japanska kvinnor i badet, och det kan nog inte varje dag de får se två oerfarna gaijin försöka bada onsen.
Väl i vattnet var det hur fantastiskt som helst. Vattnet var helt turkosvitt, ovanför oss reste sig ett snötäckt berg och det var helt tyst. Och så luktade det ägg. Det onsen vi besökte var Tsurunoyu onsen. Efteråt kände man sig som ett kokt ägg, varm inifrån och ut. Avslutade med en varm milk tea som jag köpte i en jidouhanbaiki. Fantastisk upplevelse!

Japan x 24, en julkalender.

1 kommentar:

  1. Åh så mysigt! Har inte varit på onsen, har känts så tråkigt att gå ensam.. Eftersom jag och sambon varit på resorna tillsammans..

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...